Inspira Arrels recupera una prova històrica i que enguany tindrà finalitats solidàries
El pròxim 13 d’octubre tornarà l’històric Ral·li Aplec de la Salut, dinou anys després de celebrar-se per darrera vegada.
Ara, des de l’associació Inspira Arrels es vol recuperar el patrimoni i el valor industrial, cultural i social dels vehicles històrics.
La jornada constarà d’un recorregut turístic en motocicletes i automòbils de l’època, tots fabricats fins al 31 de desembre del 1940, i en què s’espera la participació d’una vintena de vehicles i motocicletes històriques.
La sortida serà des de la plaça de Sant Roc i recorrerà per la Salut, Sentmenat, Castellar, Terrassa i acabarà al Mercat Central de la ciutat, a les 12 hores segons l’horari previst. “Existeix una gran complexitat, perquè estem parlant de vehicles que necessiten prioritat de pas, ja que per molt que no passin de 40 km/h, la frenada és complicada. Molts d’ells són centenaris i creiem que recuperant aquest ral·li és una manera de no perdre aquest patrimoni tan important”, afegeix Laura Alcaide, presidenta de l’associació Inspira Arrels, mentre recorda que “a més de ser una celebració del motor, ens brinda l’oportunitat per a unirnos en un esperit solidari i social, reafirmant el nostre compromís i voluntat de fer costat als qui més el necessiten”.
Puntuable pel Campionat de Catalunya de Ral·lis de Regularitat
Tal com explica l’historiador sabadellenc Jaume Barberà, durant una trentena d’anys el Ral·li va ser un dels més celebrats de l’Aplec de la Salut. La primera edició del ral·li es va celebrar l’any 1971 i estava
obert als turismes fabricats fins al 31 de desembre del 1940. A l’inici, la prova es disputava el diumenge al matí. L’èxit aconseguit any rere any, el va fer créixer a dues etapes: el dissabte a la tarda i el diumenge
al matí. Després va ser puntuable pel Campionat de Catalunya de Ral·lis de Regularitat per a cotxes antics.
Així mateix, Barberà afegeix que a mitjans dels vuitanta es va convertir en Ral·li Aplec de la Salut–Comarques Catalanes, atès el seu recorregut per diferents comarques. Fins l’any 1988 va estar organitzat per l’entitat Prevención de Accidentes de Tráfico.
Tot seguit, i fins l’any 2001 va anar a càrrec del Montepio de Conductors de Sabadell. El Vespa Club organitzaria les darreres dues edicions (2004 i 2005).
M. Camps R. / @diaridesabadell